بخش اول مصاحبه با آقای عبدالحکیم قدیر زاده

در این مقاله مصاحبه با یکی از کاسب‌های موفق صنف خشکبار و لبنیات صورت گرفته است.

بخش اول مصاحبه با آقای عبدالحکیم قدیر زاده

نویسنده: مدیریت سامانه

تاریخ انتشار: ۱۶:۵۳ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۰

دسته‌بندی: داستان کسب و کار‌ها

بخش اول مصاحبه با آقای عبدالحکیم قدیر زاده | از کاسب های موفق صنف خشکبار و لبنیات

شنیدن تجربه افراد موفق همیشه می تواند راه را برای ما هموارتر کند در ادامه با آقای عبدالحکیم قدیرزاده یکی از مشاوران سامانه صنفی دود چراغ و کاسبهای موفق استان گلستان مصاحبه ای خواهیم داشت بی شک این مصاحبه و شنیدن تجربیات موفق اقای قدیرزاده پر از نکات مهم است .

 

۱. بیوگرافی عبدالحکیم قدیرزاده از زبان خودش؟

عبدالحکیم قدیرزاده هستم، از شهرستان آق قلا در استان گلستان، زمینه فعالیت ما، خواربار و خشکبار و همچنین لبنیات و مواد غذایی هستش، که به واسطه شغل پدری بنده، وارد این حوزه شدم، و دوران کودکی و نوجوانی رو به پدرم کمک می‌کردم.

در دوره نوجوانی به علت شرایطی که پیش اومد، من سرپرست خانوادم شدم و خودم مستقلاً مغازه رو اداره میکردم که از سال ۷۹ تا به امروز حدودا ۲۵ سال هست که خودم صاحب کسب و کار هستم.

 

2. بیشتر درکدوم حوزه تمرکز دارید؟

در این مدت ۲۵ سال به واسطه ادامه دادن شغل پدری در حوزه های مختلف خرید و فروش، فعالیت و تجربه های بسیاری کسب کرده ام .

 

3. در مورد میزان سرمایه خود در شروع کار و میزان سودی که در این کسب و کار وجود دارد بیشتر توضیح بدهید .

سالی که من مغازه رو تحویل گرفتم، با اینکه مغازه و لوازم اولیه ان مثل یخچال و ویترین وجود داشت ولی اجناس داخل مغازه کمبود زیادی داشت و خودم هم در دوران دبیرستان مشغول تحصیل بودم و شرایط مالی خوبی نداشتم، در نهایت ترک تحصیل کردم و برای انجام کار آمدم و حدود ۲۰۰ هزار تومان از یکی از فامیلا ها قرض کردم تا بتوانم برای مغازه جنس خریداری کنم.

این شغل به شکلی هست که اگر کسی علاقه مند باشد، و یک سری تجربیات بدست بیاورد، با کمترین سرمایه میتواند این کار رو راه اندازی کند.

به این خاطر که مواد غذایی از نیازهای روزمره و اساسی مردم است و همه دهک های درآمدی به آن نیاز دارند و برگشت سرمایه سریع هست و در واقع زودتر میشه سرمایه رو افزایش و برگشت داد، همچنین می توان به چشم یک منبع درآمدی خیلی خوبی به آن نگا کرد.

 

۴ . از تجربه هاتون در زمینه چالش ها و حل مسائل مرتبط با حوزه خشکبار و مغازه داری کمی توضیح بدید.

از مهم ترین چالش ها می توان به بحث نگهداری مواد غذایی اشاره کرد. نحوه عرضه این محصولات به مشتری که در خیلی از موارد فروشنده ها و همکاران این نکته را رعایت نمی‌کنند و مشتری را از دست می دهند.

حفظ کیفیت مواد غذایی بسیار مهم است، مثلا یک خانم خانه داری که برای تهیه غذا از این مواد استفاده می‌کند، باید به این نکته توجه کند که هرکدام از این مواد روی کیفیت غذا اثر گذار هستند.

عامل دیگر نحوه نگهداری این مواد غذایی هستش، مثلا لبنیات و نوشیدنی ها با وجود داشتن تاریخ انقضا، یک سری شرایط برای نگهداری دارند که روی کیفیت مواد غذایی اثرگذار هست، و ممکن است بعضی از فروشندگان در رعایت این موارد کوتاهی داشته باشند.

از چالش مهم دیگر، افزایش تعداد فروشگاه های زنجیره‌ای، هایپرها در سطح شهر ها و روستاها است، که مغازه های کوچکتری که توان رقابت با آن ها را ندارند در نهایت بسته می‌شوند.

از شعار های اصلی ما، سود در خرید ارزان است. برای اینکه بتوانید شغل تان را حفظ کنید نه فقط در رقابت با این فروشگاه های بزرگ، باید بدانید هر کالا را از کجا تهیه کنید، که قیمت مناسبی داشته باشد.

به عنوان مثال بعضی کالا هایی که از شرکت های پخش تهیه می‌کنید، ممکن است همان جنس کالا و کیفیت در یک بنک دار(مغازه دار)، قیمت پایین تری داشته باشد، که این موضوع به شما اجازه می‌دهد تا در قسمت فروش دستتان باز تر باشد.

که باعث میشود تا مشتری برای خرید جنس مورد نظر خود به فروشگاهی که آن را ارزان تر می‌فروشد مراجعه نکند.

مورد بعدی، تنوع اقلام یا در اصطلاح جوری کالا، باید وجود داشته باشد. تا نیاز مشتری را به نحو احسنت برآورده کنید.

حتی کسی که به تازگی کارش را شروع کرده، اگر دقت کند، زمانی که مشتری وارد مغازه میشود و از ۵ قلم جنسی که می‌خواهد، ۱ قلم ندارد، آن را یادداشت کند و حتما در مغازه خود موجود کند. حتی اگه این جنس کم تقاضا باشد. تا مشتری در سری بعدی مواجه با کلمه نه و نبود مواجه نشود. در واقع مشتری میخواهد همه ی نیاز های خود را از یک مغازه رفع کند.

 

۵.از نظر شما مهم ترین ویژگی های یک صاحب خشکبار و مغازه دار موفق چیست؟

از مهم ترین ویژگی های یک کاسب جلب اعتماد مشتری است. در واقع باید بتواند اعتماد مشتری را که برای اولین بار به فروشگاهش مراجعه می‌کند، جلب کند. و با استفاده از تکنیک های روانشناسی نیاز مشتری را در یک نگاه تشخیص داده و او را به درستی راهنمایی کند.

برای مثال از مشتری بپرسیم که این حجم و اندازه از جنس را در چه مدت مصرف می‌کند، که هم به ما در تامین جنس و هم به پیدا کردن سلیقه و نیاز مشتری کمک می‌کند.

با این روش ها مشتری ترغیب میشود تا مدت زمان بیشتری را در مغازه شما بماند. حتی باعث می‌شود خرید بیشتری انجام دهد.

در حال حاضر که سطح سواد مشتریان بیشتر شده است، باید به این نکته توجه کرد که علاوه بر تاریخ انقضا، تاریخ تولید محصول نیز مهم است، و مشتریان آن را چک می‌کنند.

به این دلیل که نزدیک بودن تاریخ تولید نشان دهنده، رونق مغازه و مشتری بالای آن است.

همچنین مشتریان به نگهداری اقلام نیز توجه ویژه‌ای دارند. به عنوان مثال به نحوه نگهداری نوشیدنی ها دقت داشته باشید.

و حتما زیر نور آفتاب نباشد، ظروف پلاستیکی این محصولات در مقابل آفتاب واکنش نشان می‌دهند. و من به عنوان مشتری به هیچ عنوان از این فروشگاه خرید نمی‌کنم.

بنابراین کسانی که وارد این شغل و حرفه می‌شوند که با مواد غذایی سروکار دارند،حتما به شرایط نگهداری توجه داشته باشند. و هرچقدر مشتری فروشگاه ها کمتر باشد، جنسشان با تاخیر به فروش رفته و ممکن است تاریخ انقضای مواد تمام شود که مجددا باعث متضرر شدن صاحبان مغازه می‌شود.

تا اینجا از تجربیات ارزشمند آقای قدیر زاده بهره بردیم منتظر قسمت دوم این مصاحبه باشید

جهت رزرو مشاوره صنفی هم اکنون به صفحه مشاوران صنفی مراجعه کنید.

مقالات مرتبط

ارسال نظر

CAPTCHA
پیام همین الان
نظر شما با موفقیت ارسال شد.
پیام همین الان
کد امنیتی اشتباه است!
پیام همین الان
خطایی هنگام ثبت نظر شما رخ داد، لطفا اطلاعات ورودی خود را بررسی نمایید.