بخش دوم مصاحبه با آقای عبدالحکیم قدیر زاده

در این مقاله ادامه مصاحبه با آقای عبدالحکیم قادرزاده از کاسب‌های موفق صنف خشکبار و لبنیات ارائه شده است.

بخش دوم مصاحبه با آقای عبدالحکیم قدیر زاده

نویسنده: مدیریت سامانه

تاریخ انتشار: ۱۶:۵۷ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۰

دسته‌بندی: داستان کسب و کار‌ها

بخش دوم مصاحبه با آقای عبدالحکیم قدیر زاده | از کاسب های موفق صنف خشکبار و لبنیات

تا اینجا با موارد مهمی که آقای قدیرزاده، صاحب خشکباری موفق در گلستان، اشاره کردن آشنا شدیم. (برای خواندن بخش اول مصاحبه کلیک کنید )

اما چه عواملی باعث شدن تا قله های موفقیت را پشت سر بزارن!؟ در ادامه همراه ما باشید تا بیشتر از تجربه های ایشان استفاده کنیم.

 

۶. چه عواملی باعث شدن تا این مسیر را ادامه بدهید ؟

یکی از حسن های شغل های مرتبط با صنایع غذایی، این است که اگر شما مدیریت خوبی داشته باشید، در طول ۳۶۵ روز سال درآمد دارید. حتی در روزهای تعطیل، مثلا در ایام کرونا فروش ما دو برابر بود، چون مشتری وارد مغازه می‌شد و به خاطر شرایط گنگ و مبهم آن دوره، علاقه ای به صرف وقت زیاد در بیرون از خانه نداشتند، به جای نیاز چند روز، نیازهای یک ماه را خرید می‌کردند.

بنابراین به صورت مداوم ورودی دارید. که البته اگر به درستی مدیریت نشود، یک عیب به شمار می‌رود. در واقع اداره فروشگاه به صورت سنتی از آسیب های کسب و کار است. مثلا اگرصندوق فروشگاه مکانیزه نباشد، و به خود شخص وابسته باشد، منجر به متضرر شدن فروشنده می‌شود. به این خاطر که ممکن است، فروشنده در تمام روز سال در مغازه حضور نداشته باشد، بنا به هر دلیلی و به خاطر عدم وجود مغازه دار، کسب و کار آن ممکن است برای چند روز تعطیل شود. چه بسا مواد غذایی که حساس هستند ممکن است خراب شوند. و این طولانی بودن ساعات کاری ممکن است از لحاظ روحی خسته کننده باشد، که داشتن استخدام افرادی که در این زمینه مهارت کافی و تجربه دارند از فاکتور‌های مهمی است که به مدیریت این مسئله در زمان نبود شما کمک می‌کند. مثلا استخدام مسئول صندوق، انبار گردان که هرچند وقت یکبار مواد غذایی را چک کنند.

 

۷. چطور میشه با مشتریان به طور موثرتری تعامل و ارتباط برقرار کرد ؟

وقتی مشتری وارد فروشگاه می‌شود، با روی گشاده و لبخند با اون سلام و احوال پرسی داشته باشید. از اولین همکاری شما با مشتری است.

اخلاق خوب شما که مشتری را ترغیب به خرید می‌کند، که چه بسا اخلاق بد ممکن است مشتری با لیست خریدی که داشته بدون انجام خریدی، فروشگاه را ترک کند.

روانشناسی مشتری عامل مهم ایست، مثالا اینکه تشخیص دهید جایگاه مشتری در جامعه چطور هست و به واسطه آن لحن و نحوه گفتگو با مشتری را انتخاب کنید.

یا حتی ممکن است خرید مشتری بسیار زیاد باشد و در چندین نایلکس، در این صورت آوردن کیسه خرید مشتری تا ماشین از عامل های تاثیر گذار هست.

همچنین همانطور که اشاره کردم، تنوع اقلام، نگهداری مناسب مواد غذایی، حتی شرایط محیطی  فروشگاه، مثلا در زمستان نباید مغازه جوری باشد که تحمل سرمای آن برای مشتری غیر ممکن باشد یا حتی در تابستان برعکس آن.

یا پخش آهنگ های ملایم در داخل فروشگاه باعث ترغیب شدن مشتری به خرید و گذراندن وقت زیاد در مغازه می‌شود.

یا حتی دادن تخفیف ویژه، مثلا با خرید سه عدد از این محصول، سومی شامل تخفیف می‌شود. یا دادن هدیه در کنار خرید مشتریان.

 

۸. برای کسانی که در مرحله راه‌اندازی هستند چه توصیه‌ای دارید؟؟

مهم ترین توصیه من به کسانی که در اول مسیر هستند، توجه به روابط عمومی هست. در واقع از اولین فاکتورهایی هست که به آن توجه می‌کنم. چطور با مشتری تعامل داشته باشند. مثلا ممکن است مشتری به همراه بچه خود وارد مغازه شود و هوا هم گرم باشد حالا در این شرایط داشتن برخورد تحکمی بسیار اشتباه است.

یا حتی کسانی بودند که توصیه داشتم که شما برای این کار مناسب نیستید.

بنابراین داشتن اخلاق و رفتار خوب از مهم ترین عوامل است. داشتن روحیه بالا و پایین بودن سن، نیز باعث می‌شود فرد وقت بیشتری صرف کسب و کار کند که باعث میشه مدیریت مجموعه بهتر باشد.

بعد از داشتن این دو عامل، توصیه های بعدی که مربوط به فروش و قوانین مالیاتی می‌شود را به این اشخاص توصیه می‌کنم.

 

۹. درمورد نحوه آشنایی با دود چراغ و دلیل انتخاب تون لطفاً بگید.

این مورد به روحیه یادگیری بنده برمیگردد، حتی توصیه من به دوستان این هست که همیشه درحال یادگیری باشند.

بعد از صدور قانون تسهیل صدور مجوزها، من در فضای مجازی اخبار مربوط به این قانون را دنبال می‌کردم، و  در پیام رسان هایی مانند ایتا، بله سامانه نوین اصناف یا درگاه ملی مجوز ها را همیشه چک می‌کنم. و از طریق آشنایی با آقای میرزایی که در استوری ها سامانه دود چراغ را معرفی کردند، منم بلافاصله در پیام رسان های این سامانه عضو شدم و به صورت داوطلبانه نام نویسی کردم.

و علاقه داشتم با افراد مشابه و هم صنف آشنا شده و تجربیات خود را به اشتراک بگذاریم.

 

۱۰. به عنوان یک فرد صنفی چه انتظاری از سامانه دود چراغ دارین؟

باتوجه به اینکه این سامانه نوپا هستش، علاقه دارم منم بتوانم کمکی به این سامانه داشته باشم، که مخاطبان آن افزایش پیدا کند

و تجربیات خودم را از طریق این سامانه در اختیار افرادی که نیاز دارند قرار بدم.و با افرادی که تجربیات و دانشی بالاتر از من دارند ارتباط بگیرم و همکاری داشته باشیم و ایده های خود را به اشتراک بگذاریم، که باعث یک هم افزایی و افزایش شوق دو طرفه می‌شود.

همچنین همه ی ما مسئولیت های اجتماعی داریم، همانطور که من تونستم به این نقطه برسم، ما هم کمک کنیم تا بقیه بتوانند این مسیر چند ساله را زودتر طی کنند.

 

۱۱. حرف آخر عبدالحکیم قدیرزاده

از مدیران این سامانه درخواست دارم که افراد بیشتری که در آینده با این سامانه همکاری خواهند داشت، نشست ها و جلسات حضوری داشته باشیم. و شرایطی را فراهم کنیم تا افرادی که مردد هستند برای وارد شدن به این شغل هستند. یا توانایی ادامه دادن و رقابت با فروشگاه های بزرگتر را ندارند، شرایطی را برای ادامه دادن این افراد و این چرخه انجام دهیم.

 

مقالات مرتبط

ارسال نظر

CAPTCHA
پیام همین الان
نظر شما با موفقیت ارسال شد.
پیام همین الان
کد امنیتی اشتباه است!
پیام همین الان
خطایی هنگام ثبت نظر شما رخ داد، لطفا اطلاعات ورودی خود را بررسی نمایید.